Werken via interim? Nieuwe regels!
Doe je een job via een interimbureau? Dan geldt er vanaf 1 oktober 2016 een nieuwe regel voor jou. Vanaf dan moet je een overeenkomst hebben vóór je aan de slag gaat. Heel belangrijk want een getekende arbeidsovereenkomst geeft je zekerheid. Bijvoorbeeld over je loon of hoe lang je het werk gaat doen.
Begin nooit met werken voor je contract is getekend!
Er zijn 2 mogelijkheden. Ofwel onderteken je met je e-ID (je elektronische identiteitskaart) en je pincode. Je hebt dan wel een kaartlezer nodig. Ofwel kies je voor een paswoord. Dit paswoord moet je eenmalig aanmaken.
Hoe werkt het precies?
- Je krijgt een mail of sms dat je contract er is
- Je klikt op ‘contract lezen en ondertekenen’
- Je ondertekent met je e-ID of je paswoord
De contracten worden opgeslagen zodat je ze gemakkelijk kunt terugvinden. Meer info over het elektronische contract vind je op www.rechtenuitzendkract.be.
Wat verandert er?
Als interimkracht was het in orde om pas na 2 dagen prestaties een getekend contract te hebben. Werd je ziek die eerste 2 dagen, dan kon de werkgever je contract nog aanpassen of opzeggen. Ook het loon werd soms verlaagd. Niet eerlijk, vond het ABVV, en heeft ervoor gezorgd dat deze praktijken niet meer mogelijk zijn. Voortaan moet je een getekend contract hebben voordat je begint met werken.
Maar dan moet ik voor elk contract eerst langs het interimkantoor?
Ja, als jij met een pen een papieren contract moet ondertekenen zit er niks anders op. Maar het kan ook elektronisch. Maak hierover een afspraak met je interimkantoor en onderteken je contract thuis achter je pc of met je smartphone.
Contact
Els Rits
administratief medewerkster
02 289 01 50
Geef een reactie