Vlaams regeerakkoord: kansen maar nog geen garanties voor een warmer Vlaanderen

28 september 2024  - Persbericht
demonstratie

Het nieuwe Vlaamse regeerakkoord biedt kansen op een koerswijziging richting een warmer Vlaanderen. De aangekondigde investeringen in zorg, kinderbijslag, openbaar vervoer en onderwijs wijzen daarop. “Met die trendbreuk zijn we tevreden, maar we stellen ons ook nog veel vragen”, zegt Caroline Copers, Algemeen Secretaris van het Vlaams ABVV.

Zo zijn er nog vrij weinig garanties dat al die doelstellingen er ook komen. Budgetten en concrete uitwerking blijven vaag. Bovendien wordt er een koppeling gemaakt met besparingen waarvan de draagwijdte en omvang eveneens nog erg onduidelijk zijn. Alsook de impact ervan op overheidsdienstverlening en middenveld.

Ook rond het arbeidsmarktbeleid hebben we grote vragen, want voor al wie de pech heeft geen job te hebben, zoals langdurig zieken, lijkt dit regeerakkoord al veel minder warm te zijn. Daarnaast is ook de toekomst van de VDAB onzeker. “Het arbeidsmarktbeleid mag niet verschralen tot leuren met knelpuntberoepen en mensen sanctioneren”, waarschuwt Copers.

Het Vlaams ABVV zal er alleszins mee over waken dat de bocht die men zegt ingezet te hebben naar een warmer Vlaanderen ook effectief realiteit wordt op een manier waar alle werknemers beter van worden.