Laat anderen niet voor jou beslissen!

8 oktober 2024
campagne IST

Zondag 13 oktober is het zover! Dan vinden de gemeenteraadsverkiezingen plaats. Dit is het perfecte moment om jouw stem te laten horen over wat voor jou belangrijk is.

In Vlaanderen geldt er geen opkomstplicht meer. Dat betekent dat je niet verplicht bent om te stemmen. Maar het zou zonde zijn als je dat niet doet.

Waarom stemmen?

Door te stemmen bepaal je mee wie het lokaal bestuur in jouw gemeente of stad vormt. De beslissingen van dit bestuur hebben de komende 6 jaar direct invloed op jou en de andere inwoners. Met jouw stem kun je invloed uitoefenen op het beleid. Als je niet stemt, wordt jouw stem niet gehoord. Hoe groter het aantal niet-stemmers, hoe minder mensen er vertegenwoordigd worden.

De lokale overheid is verantwoordelijk voor veel zaken, zoals sociale bijstand, gemeentelijke scholen en kinderopvang, parken en natuur, groenbeheer, bibliotheken, lokaal cultuurbeleid, sociale huisvesting, verkeersveiligheid, sportinfrastructuur, de financiering van lokale projecten en verenigingen, GAS-boetes en nog veel meer.

Opgelet: Woon je in Brussel of Wallonië? Daar geldt wel een opkomstplicht, dus je moet naar het stembureau gaan.

Nog vragen of onduidelijkheden?

Op iedersstemtelt of tisaanu.be (jongeren) vind je alle informatie over de gemeenteraadsverkiezingen.