Generatie Z

Wie?

De generatie geboren tussen 1995 en 2010 wordt gedefinieerd als de generatie Z. Hoewel het moeilijk is om precies aan te geven waarin de ene generatie nu verschilt van de andere is het wetenschappers toch gelukt om wat algemene kenmerken op te sommen. Wat natuurlijk niet wil zeggen dat er niet hele groepen jongeren zijn die zich hierin weer helemaal niet herkennen. En dat is juist het belangrijkste wat generatie Z typeert, de grote diversiteit.

Digital native

Geboren in het internettijdperk hebben de jongeren meer gemeen met leeftijdsgenoten aan de andere kant van de wereld dan met vorige generaties met wie ze samenleven. Ze hebben meegekregen dat ze alles kunnen bereiken wat ze willen, als ze er maar voor werken. Dat heeft ook een keerzijde. Als het ergens niet lukt ben je wel zelf verantwoordelijk. De ouders van generatie Z zijn van de generatie X. Die groeiden op in economisch moeilijke tijden en moesten vaak met allerlei baantjes genoegen nemen. De veiligheid die deze generatie heeft gemist willen ze aan hun kinderen meegeven. Generatie Z vindt zaken als een stabiel inkomen, zelfstandigheid, sparen en zekerheid dan ook erg belangrijk. 72% van jongeren die zijn ondervraagd zegt zelf wel een bedrijfje te willen starten. Ook over studiekeuze wordt goed nagedacht en steeds meer meisjes kiezen voor exacte vakken.

Geldzaken

Generatie Z geeft niet gemakkelijk geld uit, en als ze het al uitgeven is daar goed over nagedacht. Ze weten slim prijzen te vergelijken en zoeken reviews op over van alles en nog wat. Dit soort recensies van anderen vinden ze betrouwbaarder dan traditionele reclameboodschappen. Geen wonder dat bedrijven steeds meer gebruik maken van influencers, die hebben op deze groep meer invloed. Net als de millennials geven ze graag geld uit aan ervaringen, liever dan aan allerlei materiële zaken zoals auto’s. Toch is hun idee van succes anders. Generatie Z meet succes meer af aan het hebben van geld terwijl de millennials hun succes afmeten aan de hoeveelheid speciale ervaringen.

Toekomst

Generatie Z wil het beter doen dan voorgaande generaties. Ze zijn erg begaan met milieu en klimaat en doen vaak vrijwilligerswerk. Een veel hoger percentage dan van de bevraagde millennials (de generatie tussen X en Z) zegt de wereld te willen verbeteren en ondernemen daadwerkelijk actie. Deze jongeren zijn er dus zeker voor te porren om zich actief te engageren als het doel hen aanstaat.  En daar is Magik? erg blij mee.

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Go to Top