Deliveroo, the struggle continues…

We berichtten al eerder dat de overheid nogal met Deliveroo in z’n maag zit. Justitie en politie werden ingeschakeld om de situatie van de fietskoeriers te onderzoeken en hun statuut te verduidelijken. Er kwam vervolgens een nieuwe creatieve oplossing in het dossier. Deliveroo heeft nu een erkenning als deelplatform gekregen. En inderdaad,  een groot deel van alle opbrengsten die de koeriers bij elkaar fietsen gaat daadwerkelijk naar de hongerige Deliveroo en Uber-eats platformwolven. Tot zover de enige mogelijke uitleg waarom het hier om een deelplatform zou gaan.

Per bestelling

Fietskoeriers werken zelfstandig, ook al hoeven zij zich bij een niet al te hoog inkomen niet te laten registreren. Maar voor een hoog inkomen hoeven de koeriers niet bang te zijn. Je wordt betaald per geleverde maaltijd. Deliveroo maakte de berekening dat een koerier 2,2 bestellingen in een uur kan afwerken. Per aflevering zouden ze als zelfstandige 5 euro verdienen, dus per uur meer dan de 9,32 euro die ze als werknemer verdienden. Wij denken een volstrekt onrealistische berekening. Wie wint hier nu eigenlijk het meest?

5.100 per jaar

Fietskoeriers zouden op deze manier 5.100 euro per jaar kunnen verdienen zonder dat ze sociale bijdragen moeten betalen. Maar de meeste koeriers zullen dat bedrag niet halen. Op wat ze verdienen moeten ze een forfaitaire belasting van 10 procent betalen. Zolang ze onder die 5.100 euro blijven hoeven ze zich niet te registreren als zelfstandige. Ook tellen deze uren niet mee voor de kwartaalgrens van 240 uren om de kinderbijslag te behouden. Verdienen de koeriers echter meer dan dat bedrag, dan is registratie wel vereist en tellen de gepresteerde uren ook mee voor de 240 urengrens. Die fietskoerier krijgt een prijs van ons!

 

 


Go to Top